MIEHEN KUVA

Elokuvan päähenkilö Kalle Rissanen on ajautunut kriisiin, jonka seurauksena hän päättää selvittää lapsuutensa tragedian. Kallen opastajana toimii terapeutti ja kirjailija Tommy Hellsten, jolta Kalle hakee apua matkan eri vaiheissa. Tällä matkalla Kalle kohtaa erilaisia miehiä, sukulaisia ja lapsuudenystäviä, jotka jakavat hänen kanssaan omia kokemuksiaan elämästä – lapsista, alkoholista ja ennen kaikkea naisista. He ihmettelevät, että miten naisten kanssa pitäisi oikein olla ja elää, kun mikään ei tunnu riittävän: ”Ei tässä oikein enää tiedä miten tässä pitäisi olla mies”. MIEHEN KUVASSA esiintyvät miehet rikkovat omalta osaltaan sitä myyttiä, ettei suomalainen mies osaa tai halua puhua omista tunteistaan ja kokemuksistaan.

PORTRAIT OF A MAN

Society has instilled that boys don’t cry and men don’t tell. Such stoic traits are questioned in this emotionally gripping look at domestic hardships. Kalle, a miserable and middle-aged divorced parent, realizes he is the same age his father was when he shot himself and left his family fractured with only a self-portrait as a suicide note. Home movies and gorgeous Finnish vistas segue each scene as Kalle seeks spiritual restitution by reconnecting with relatives, mending over 30 years of damage and understanding the man in the painting he never knew.

The main character in PORTRAIT OF A MAN is Kalle Rissanen, who is living materially secure life as an IT-trainer and single parent. Kalle’s life has recently fallen into crisis and as a consequence of this he has decided to change the path of his life. Kalle awakens to the fact that his own father committed suicide at exactly the same age as himself and during similar circumstances that he is experiencing in his own life. He wants to find answers: what led his father to that decision and how can he avoid the same path? On his journey the main character encounters different types of men: relatives and friends from his youth, who are each sharing their own experiences of life. These men talk about their relationships with children, alcohol, and above all with women. They are pondering how they are supposed to be with and live with women, when nothing seems to be enough. Macho men like their fathers are no longer needed, but kind and sensitive men are not enough for Finnish women either…

Society has instilled that boys don’t cry and men don’t tell. Such stoic traits are questioned in this emotionally gripping look at domestic hardships. Kalle, a miserable and middle-aged divorced parent, realizes he is the same age his father was when he shot himself and left his family fractured with only a self-portrait as a suicide note. Home movies and gorgeous Finnish vistas segue each scene as Kalle seeks spiritual restitution by reconnecting with relatives, mending over 30 years of damage and understanding the man in the painting he never knew. 
Editorial Rating: ****
EYEWEEKLY, Toronto
By Tom Lowery   April 29, 2010

The Finnish have a few docs in this year’s fest that touch on the idea of “masculinity in transition”. Kalle Rissanen is the everyday man whose portrait is being painted here: a single dad with a decent job at a difficult time in his life. Thing is, his father was a about the same age and in a similar circumstance when he committed suicide. Kalle confronts the past through therapy and relatives, trying to make sense of his father’s choice… and I was blubbering along with him the whole time.
BLOGTO, Toronto
Hot Docs 2010 Preview, Part 2 – Recommended
Posted by Chandra Menard / April 26, 2010

Päivänvalinta
”Miehilläkin on tunteet ja nyt hän puhuu niistä. Rooli on muuttumassa, ja samalla klisee puhumattomista suomalaisista miehistä alkaa maistua vanhentuneelta. Koiso-Kanttilan dokumenttielokuvia yhdistää ainakin suomalaisittain tähän asti harvinainen piirre: keskustelu omista miehisistä tunteista. Visa Koiso-Kanttilan tavaramerkki on intiimiys.”
Ville Hänninen, Iltasanomat 25.4. 2010

∗∗∗∗∗ ”Suomalainen miehisyyskamppailu vol. 3
Parjattu suomalainen mies osaa keskustella syvällisiä, herkistyä ja halata.
Kiitän: tämä jos mikä on tosielämän kyyneltentiristäjä.”
Sanna Mäkinen, Kaleva 25.4. 2010

”Miehen kuva on tärkeä elokuva tärkeästä aiheesta. Se herättää ajatuksia ja koskettaa syvältä. Lämmin huumori pitää huolen siitä, ettei vajota liian syviin vesiin.”
Kaleva, Anssi Juntto 26.3. 2010

Päivänvalinta
”Miehilläkin on tunteet ja nyt hän puhuu niistä. Rooli on muuttumassa, ja samalla klisee puhumattomista suomalaisista miehistä alkaa maistua vanhentuneelta. Koiso-Kanttilan dokumenttielokuvia yhdistää ainakin suomalaisittain tähän asti harvinainen piirre: keskustelu omista miehisistä tunteista. Visa Koiso-Kanttilan tavaramerkki on intiimiys.”
Ville Hänninen, Iltasanomat 25.4. 2010

direction & cinematography by VISA KOISO-KANTTILA
film editing by TUULA MEHTONEN
sound recordist MARKKU SIURUA
sound designer JANNE LAINE
graphic designer MARKO MÄKINEN
music BILL FRISELL
with the support of The Promotion Centre for Audio-Visual Culture In Finland – AVEK PIA ANDELL
The Finnish Film Foundation MIIA HAAVISTO
Kirkon Mediasäätiö JUHA RAJAMÄKI
in co-operation with YLE TV1 Co-productions ERKKI ASTALA
producer IIRIS HÄRMÄ, Guerilla Films Ltd 2010